Yhteystiedot

Yhteydenotot, tilaukset ja tiedustelut

armas.hepovirta@
gmail.com

Huom. Nämä kotisivut on keskeneräiset.

Suuri osa kirjailijaesittelyistä ja myyntilistoista odottaa päivittämistä ja siirtämistä sivustolle.

Lisää kuvitusta tulossa.

Myöhemmässä vaiheessa myös puhelinkorteille oma palsta?

Kehittämisehdotuksia otetaan vastaan.
Kiitos.

Sivut avattu
Aleksis Kiven päivänä
10. 10. 2013. Suljettu täydentämistä varten, uudelleen avattu huhtikuussa 2014.

Sisältölaatikko

Teksti tai HTML-koodi

Ostan, myyn, vaihdan vanhat kirjat ja postikortit
tiedustelut armas.hepovirta@gmail.com tai 0404435119 
Luotettavaa nettidivaritoimintaa !! kts. käytetyt lyhenteet ja tilausehdot 

Kristillinen kirkko ei ole suhtautunut synkretismiin kyllin vakavasti. Itse asiassa Suomessakin lienee riittämiin esimerkkejä yleisuskonnollisuudesta ja synkretistisestä ajattelusta. -- . Se hämärtää näkemyksiä ja lakaisee umpeen sellaisia rajoja, joita ei saisi poistaa. -- . Kirkko ei voi pyrkiä synkretismin suosittelemaan synteesiin, ei myöskään rauhanomaiseen rinnakkaineloon. Sillä on lähetysvastuunsa: kaikilla on oikeus kuulla Jumalan lapseudesta ja uudesta elämästä. Siksi kirkko pyrkii tietoisesti siihen, että kaikki oppisivat tuntemaan Jeesuksen Kristuksen ja tunnustaisivat hänet Herraksi. Mitä vakavammin kirkko ottaa keskuksensa - Kristuksen ja hänen ristinsä - sitä universaalimpi se on.

(Rovasti Aleksi Vallisaari, Suomen evankelisluterilaisen kirkon lähetyssihteeri, teoksessa SUUREN TYÖN TUNTUMASTA, s. 21)

img111

Kristillinen lähetystyö

3,30 e. ADENEY, DAVID: LÄHETYS MUUTTUVASSA MAAILMASSA. Lähetystyön ja kristityn vastuun uudelleen arviointia. Uusi tie 1971. 115. N. K3. 62-63, 90-91, 92-93. Takakannesta: 

"Mikä on kristillisen lähetystyön asema nykyhetken maailmassa? Mikä on seurakunnan tehtävä aikana, jolloin lähetyskentät ovat entistä alttiimpia nationalismin ja kommunismin vaikutuksille? Mitkä ovat lähetystyön todelliset esteet? Läpi koko kirjan korostuu lähetystehtävän kiireellisyys sekä sen dynaaminen luonne. Teoksesta käy myös ilmi, mitä merkitsee käytännössä Kristuksen evankeliumin julistaminen ja Hänen herruutensa tunnustaminen omassa elämässään."  

1,50 e. KORTENIEMI, PAAVO toim.: HARAMBEE. Oulun hiippakunnan lähetystalkoiden opintokirja. Oulun hiippakunnan tuomiokapituli 1988. 115. Kuv. N. K4.

3,30 e. VALLISAARI, ALEKSI: SUUREN TYÖN TUNTUMASTA. Lähetystyön ajankohtaisia kysymyksiä. Suomen lähetysseura 1973. 143. N. K3, esilehdellä Vapaakirkon leima. 14-15, 16-17, 18-19, 20-21

Lähetyksen historiaa

5 e. HÄMELIN, KIRSTI - PELTONIEMI, SISKO: EDELLÄKÄVIJÄT. Vuosisata vapaakirkollista lähetystyötä. Päivä 1990. 379 + liitekuvat. S. Kp. K3.

6 e. KOHTA KUKKII KIRSIKKAPUU. Sata vuotta lähetystyötä Japanissa. Toimittaneet Seppo Suokunnas ja Annikki Erelä. Sley 2000. 144. Kuv. Skk. K3, erittäin siisti, esilehdellä Vapaakirkon leima. "Miksi tehdä lähetystyötä maassa, jossa näyttää olevan kaikkea? Tässä kirjassa suomalaiset lähetystyöntekijät kertovat ajatuksistaan ja elämästään vanhan ja kiehtovan kulttuurin keskellä... Kirja sisältää myös japanilaisten kristittyjen rohkaisevia puheenvuoroja." s.66-67

Lähetystyö Eurooppa, Venäjä, Etelä-Amerikka

3 e. ALVARSSON, JAN-ÅKE: INTIAANITULI. Kertomus Astrid Janssonin elämästä Mataco-intiaanien parissa. Ristin voitto 1986. 283. S. Kp. K3.

Jan-Åke Alvarsson matkusteli, työskenteli ja eli latinalaisessa Amerikassa useiden vuosien ajan. Hän on opiskellut etnologiaa ja kulttuuriantropologiaa ja kirjoittanut useita huomiota saaneita kirjoja intiaaneista. Yhteistyössä intiaanien kanssa hän loi mataco-kirjakielen, kirjoitti sen kieliopin ja aapiskirjan. Intiaanituli on kunnianosoitus lähetystyön pioneerille, jonka sydämessä paloi rakkaus matacoihin: Astrid Jansson matkusti Buenos Airesiin vähäisin matkavaroin vuonna 1936, kaksi vuotta myöhemmin hän otti kotimatkarahansa ja jäi omavaraiseksi lähetyssaarnaajaksi. Vuosikymmenten aikana Jansson kävi vain kaksi kertaa kotimaassaan. Tammikuussa 1973 hän meni naimisiin Einar Jakobssonin kanssa ja kuoli sairauteen saman vuoden toukokuussa.

3,30 e. HAUKKA, HANNU: IDÄN ELONKORJUU. Kuva ja Sana 2002. 214. N. * . K3. Takakansi

2,50 e. POHJOLAINEN, TOIVO: EVAKKOPOJAN JUOKSU. - . 158. Kuv. N. Omi. K3. Kustantajaa ja painovuotta ei ole mainittu, mutta on ilmestynyt 2000-luvun alkupuolella. Kuvaus Pekka Mustosen elämänvaiheista ja Suomen helluntaiseurakuntien työstä Karjalan alueella. Esilehdellä nimikirjoitus: Pekka Mustonen 25. 5. 03.

2 e. POHJOLAINEN, TOIVO: EVAKKOPOJAN JUOKSU. - . 158. Kuv. N. K3. 

Pekka Mustonen muutti lapsena vanhempiensa kanssa evakkoon Suomeen ja joutui kokemaan ankaraa syrjintää. 1950-luvulla hän Eino Mannisen julistuksen vaikutuksesta tuli uskoon, ja aloitti evankelistana Salon helluntaiseurakunnassa 1969. Elettiin vielä Neuvostoliiton ja rautaesiripun aikaa kun hän sai Jumalalta kehoituksen evankeliumin julistamisesta Karjalan kansalle. Rajojen avauduttua nousivat sisimmän kätköistä katkerat evakkopojan muistot. Ennen työnäyn totetumista Jumala paransi evakkopojan sisäiset haavat ja Pekka vapautui katkeruudesta. Mustonen oli yli viisikymmenvuotias "varsinaisen elämäntehtävänsä" alkaessa.

4 e. PUHAKAINEN, AKSELI: SIUNAUSTEN TEILLÄ. Ristin Voitto 1949. 40. N. K3, eln. "Akseli Puhakaisen muistelmateos hänen lähetysmatkaltaan 1908-09, jolloin hän joutui useita kertoja vainottavaksi ja vankilaankin. Tämä pikku kirjanen on hänen viimeinen tervehdyksensä uskonystäville ja sanankuulijoille. Kirjan käsikirjoitus valmistui vähää ennen hänen äkillistä poislähtöään."

Lähetystyö Aasia

2 e. AAVIK, ASBJÖRN - KOSKIKALLIO, TOIVO: FORMOSA. Suomen Lähetysseura 1958. Toinen, uusittu painos. 117 + liitekuvasivut. N. K3. "Maailman kokemat suuret muutokset sodan jälkeen ovat saaneet monet etäiset ja aikaisemmin huomiotta jääneet seudut yleisen mielenkiinnon kohteiksi. Tällainen on Formosa eli Taiwan... Vuonna 1956 sai Suomen kirkko lähettää ensimmäiset lähetystyöntekijänsä tämän saaren eteläisimpään osaan... Rovasti Toivo Koskikallio on kirjoittanut Suomen Lähetysseuran työtä koskevan johdannon." Asbjörn kuvaa saarivaltakunnan poliittisia ja uskonnollisia tilanteita, buddhalaisuuden, konfutselaisuuden ja taolaisuuden suhteita, niiden suhdetta kristinuskoon.

M 1 e. AHONEN, EINO: JA GANGES SOITTELI UNIVIRTTÄ... Ristin Voitto 1962. 280. Kuv. N. K3, kansissa lievää nuhruisuutta. Kuvaus 9 kuukautta kestäneestä matkasta, jonka aikana tekijä tutustui Thaimaan, Singaporen, Formosan, Japanin, Burman, Intian ja Israelin oloihin. Lähetystyön näkökulmasta kirjoitettu teos paikallisten ihmisten tavoista ja heidän suhtautumisestaan evankeliumiin, lähettien elämästä ja työstä vieraiden kulttuurien keskellä. Kuvituksena 72 kuvaa.

4 e. BULL, GEOFFREY T.: RAUTAPORTTIEN AUETESSA. Päivä 1967. 235. S. K3. "Geoffrey T. Bull valitsi yksinäisen, raskaan tehtävän sillä työtoverinsa lähdettyä hän jäi ainoaksi länsimaiseksi asukkaaksi itäiseen Tiibetiin. Kiinan kansanarmeijan hyökätessä Kultaisen virran yli Bull ei paennut vaan valitsi paikoilleen jäämisen. Hän kuului antautuvan tiibetiläisen kenraalin seurueeseen ja jäi vangiksi. Ankarissa kuulusteluissa, henkisissä kidutuksissa ja teloitusuhan edessä Bull valitsi uskon Jeesukseen ja todennäköisen kuoleman... Bullin vapautuminen oli ihme... Valitessaan uskon hän valitsi todellisen vapauden." s.16-17 

4 e. HURRI, MAIJA: KAAKKOISMONSUUNI. Kambodzan pakolaisten kohtaloita. Ristin Voitto 1991. 2p. 225 + kuvaliite. S. Kp. K3. "Kaakkoismonsuuni on vahva kuvaus Kambodzan pakolaisten kohtaloista poliittisen vainon ja väkivallan varjossa, oloissa, joissa oli oltava valmis luopumaan kaikesta... Kaakkoismonsuuni on myös kuvaus kahden suomalaisen sairaanhoitajan työstä Thaimaan pakolaisleireillä kristillisen avustusjärjestön palveluksessa. Teos perustuu pakolaisten päiväkirjoihin, muistiinpanoihin ja haastatteluihin." 84-85, 124, 125, 126-127

3 e. KORMU, KIRSTI: NEPALIN JALOKIVET. Päivä 1970. 121. S. Kp. K3, erittäin siisti. Lähetyssairaalassa Kathmandussa työskennelleen, kansan kieltä taitavan Kormun kuvausta työstään Nepalissa, kohtaamistaan uskomuksista ja ihmiskohtaloista.

2,50 e. KORMU, KIRSTI: NEPALIN JALOKIVET. Päivä 1970. 121. N. K3, eln.

2,50 e. LUOTO, VALTTER: MERTA PÄIN. Lähetysmatkoilla Toimi Yrjölän mukana. Ristin Voitto 1980. 235 + kuvaliite. S. Kp. K3, eln. s. 64, takakansi

2 e. ROKKA, JUKKA: MAALLA, MERELLÄ, ILMASSA. Ari 1978. 273 + kuvaliite. N. K3. "Maalla, merellä, ilmassa ei ole tavallinen matkakirja. Matkakuvausten lomaan on sijoitettu runsaasti asiatietoa Kaukoidän maista, kansoista, tavoista, uskonnoista... Kirja on myös pitkään lähetyssaarnaajana toimineen tervehdys kentältä."

3 e. SIHOMBING, LEENA: KÄMMENENLEVEYS INDONESIASSA. Päivä 1998. 229. Skk. Omi. K3, eln. "Suomalainen hammaslääkäri Leena Sihombing on elänyt 25 vuotta Indonesiassa... Kirjassa paljastuu Indonesia, sen kulttuuri, tavat ja elämänmalli suomalaisen silmin nähtynä... Kirja sopii lukemiseksi eri kulttuureista kiinnostuneille ja jokaiselle Indonesiaan matkaavalle."

XXX YOHANNAN, K.P.: REVOLUTION IN WORLD MISSIONS

Lähetystyö Afrikka

3 e. KORKEAMÄKI, RAIJA: MAMU JA ME. Lähetys Ystävä 1982. 126. Kuv. N. K3. Raija Korkeamäki vietti lapsuudessaan viisi vuotta Etiopiassa lähetystyötä tekevien vanhempiensa kanssa. Tässä kirjassa hän muistelee kokemuksiaan tuolta ajalta - sekä kuvaa 22 vuotta myöhemmin tekemäänsä matkaa lapsuuden ystävien, ennen muuta Mamun ja hänen perheensä luo. Takakannesta: "Mamu syntyi köyhään perheeseen vuorilla. Jo varhain hän joutui lähtemään kotoaan elättääkseen itsensä... Hän palveli ensin intialaispariskuntaa ja päätyi lopulta meidän perheemme apulaiseksi."

2 e. OKAVANGO. Suomen Lähetysseura 1958. 168 + liitekuvasivut. S. Kp. K3, esilehdellä leima. "Lounais-Afrikassa, Ambomaalla, olivat suomalaiset lähetit toimineet yli puoli vuosisataa ennen kuin ensimmäinen heistä joutui tekemään matkan itään Okavango-virran varrelle. Täällä hän teki hämmästyttävän löydön... Tässä kirjassa kertovat Okavangolla toimineet lähetit luonnosta ja kansasta, kuvaavat työn eri vaiheita ja kokemuksia..." 17, 81

2 e. PENTTINEN, ILMARI: SAVIKIRKKONI KONGOSSA. Päivä 1963. 129. Kuv. S. K3. s. 8-9, 38-39, 40-41

3 e. RAATIKAINEN, ALMA: TUMMAA VILJAA. Ristin Voitto 1961. 124. S. K3, kansissa kulumaa. Alma Raatikainen on sitä mieltä että kun monet ns. sivistysmaissa ihannoivat pakanakansoja ja näiden luonnollisia oloja, heidän pitäisi itse mennä paikan päälle katsomaan mikä on todellisuus. Tuota todellisuutta hän tahtoo kirjassaan valottaa: vuosituhansia jatkuneita orjuuttavia tapoja, taikuuksia ja suoranaista raakuutta – ja kristinuskon vastausta pakanalliseen pimeyteen. Kirja ei kerro kristillisestä lähetystyöstä ulkokohtaisena ideana vaan käytännöllisenä työnä, johon tarvitaan lujaa uskoa ja alituista Pyhän Hengen voimaa.

4 e. RAATIKAINEN, ALMA JA EEVA: AFRIKKA KUTSUU. Ristin Voitto 1955. 126. S. Omi. K3. ”Lähetyssaarnaajat Alma ja Eeva Raatikainen ovat elämänvaiheistaan kirjoittaneet mielenkiintoisen kirjan.” Esilehdellä tekijöiden omistuskirjoitus: 21. 4. 1955 – rakkaudella Eeva ja Alma.

2 e. RIIKONEN, TERTTU: KUINKA KUU ON SILLOIN? Ristin Voitto 1993. 262. Kuv. S. Kp. K3, esilehdellä Vapaaseurakunnan leima. "Terttu Riikonen työskenteli kymmenen vuotta lähetyssairaalassa, jonka suomalaiset perustivat 1964 Kenian Kapedoon, Silale-tulivuoren juurelle... Terttu kirjoitti ikävänsä ja rakkautensa afrikkalaisiin kirjaksi... Sen sankareiksi eivät nouse valkoiset lähetyssaarnaajat, lääkärit ja hoitajat vaan musta luonnonkansa, jonka lempeydestä ja armahtavaisuudesta on korkean elintason kovettamilla eurooppalaisilla paljon oppimista." 114-115, 116-117

4 e. TURUNEN, MAIJA-LIISA - MATILAINEN, KAISU: TOISENLAISTA RIKKAUTTA. Päivä 2010. 271 + kuvaliite. Skk. K3. Vaatturiksi opiskellut Kaisu Matilainen tuli uskoon joulukuussa 1947 ja kastettiin kesällä 1948 Onkamojärvessä. Hänestä tuli evankelista Pohjois-Karjalaan ja Lapin tuntureille, kunnes lähetyskutsu 1960-luvulla vei Afrikkaan lähes kolmeksikymmeneksi vuodeksi. Kaisun lähetyskenttä oli Keniassa eri heimojen, enimmäkseen Kikujujen parissa. "Marja-Liisa Turunen kuvaa mieleenpainuvasti Kaisu Matilaisen värikkäitä elämänvaiheita ja Afrikan-vuosia. Lähetystyöhön lähteminen merkitsi luopumista monesta maallisesta hyvästä, mutta Kaisu sai toisenlaista, kestävää rikkautta."

3 e. VANHAPARTA (Olavi Varis): OPERAATIO MUMUYE JATKUU... Lähetys- ja kehitysyhteistyöläisen arkea, juhlaa ja selviytymistä. Suomen Metodistikirkko 1996. 253. Kuv. N. K3. Jatkoa kirjalle Operaatio Mumye.

3 e. VAPAAVUORI, TUURE: VIHREÄT KUKKULAT. Kertomus Angolasta. Suomen lähetysseura 1972. 2p. 223. N. K3. Tositapahtumiin pohjautuva romaanimuotoinen kuvaus Portugalin Angolasta. Tekijän esipuheesta:

Kirjan tapahtumat ulottuvat viime vuosisadan loppupuolelta vuoteen 1954, jolloin viimeksi vierailin minulle niin rakkaaksi käyneillä seuduilla Portugalin Angolassa... Useimmat minulle tutut henkilöt esiintyvät ymmärrettävästi toisennimisinä... En ole mielestäni kärjistänyt tapahtumia. Saksalaisten farmarien, buurien, itse portugalilaisten ja muidenkin siirtomaan asukkaiden suusta olen kuullut paljon Afrikan tapahtumista... Mielestäni on tullut aika, jolloin nuoremman polven on syytä tietää hieman enemmän tämän maan menneisyydestä, suurista ongelmista ja nykypolvenkin kärsimyksistä.

2 e. VARIS, OLAVI: OPERAATIO MUMUYE. Suomen Yhteiskristillinen Raamattukoulu 1985. 188. Kuv. N. K3.

Lähetystyö Lähi-itä sekä kristityiksi kääntyneet muslimit, Muslimilähetys, Islam

3 e. MASOOD, STEVEN: VALOON. Nuoren muslimin totuuden etsintä. Päivä 1988. 166. Skk. K3. "Steven oli harras muslimi... Hän opiskeli Koraania, kuunteli opettajiaan ja kunnioitti perhettään... Steven alkoi etsiä totuutta profeetta Jeesuksen väitteistä ja lukea kristittyjen Uutta testamenttia... Lopulta Steven tuli matkallaan ratkaisun tienhaaraan. Hyväksyisikö häntä enää kukaan, jos hän luopuisi lapsuutensa uskosta? Oliko itsemurha vastaus? Vai oliko kristittyjen lupaus uudesta elämästä vastaus etsintään?"

2 e. NAAMAN, GHULAM M.: ROHKEA ASKEL. Uusi tie 1988. 129. N. K3. Pakistanilaisen muslimiperheen poika kohtasi Jeesuksen islamilaisen kulttuurin keskellä ja joutui ankaran vainon kohteeksi. Kirja yliluonnollisesta Jumalan johdatuksesta ja varjeluksesta. ”Lumoava dokumentti ihmisen äärimmäisestä pyrkimyksestä löytää elämälleen tarkoitus.”

3,50 e. NEVISA, MINA A.: ÄLKÄÄ VAIENTAKO MINUA. 1994. 60. Kuv. N. Omi. K3. Vaikuttava kertomus nuoren musliminaisen uskoontulosta ja iranilaisista kristityistä. Mina A. Nevisa pakeni lopulta Iranista. Suomessa hän on kiertänyt helluntaiherätyksen järjestämillä puhujamatkoilla. Esilehdellä Mina A. Nevisan nimikirjoitus.

3 e. NEVISA, MINA A.: ÄLKÄÄ VAIENTAKO MINUA. 1994. 60. Kuv. N. K3.

6 e. MUSTONEN, ILMARI: VUORILLA KRUUNATUT. Eeva ja Erik Barendsenin marttyyrikertomus. Uusi tie 1997. 2p. Skk. K3. 10-11, 30-31, takakansi

2 e. SANGSTER, THELMA: REVITTY HUNTU. Päivä 1986. 181. N. K3. Pakistanilaisen Gulshan Esterin kertomus. Gulshan oli liikuntakyvytön muslimi, joka luki Koraanista Jeesuksesta. Jeesus ilmestyi hänelle, ei vain Koraanin profeettana, vaan elävänä Jumalan Poikana ja paransi hänet.

3,50 e. SHEIKH, BILQUIS: USKALSIN KUTSUA HÄNTÄ ISÄKSI. Päivä 1998. Skk. K3. s. 128-129

USKALSIN KUTSUA HÄNTÄ ISÄKSI on loisteliasta seurapiirielämää viettäneen pakistanilaisen diplomaatinpuolison kirja radikaalista kääntymyksestään. Hyvä, puhutteleva kirja elämästä ylösnousseen Jeesuksen yhteydessä: Jumalan läsnäolosta ja johdatuksesta sekä ristiriidoista ja kasvukivuista vihamielisen ympäristön keskellä. "Muslimille uskosta luopuminen tiesi hengenvaaraa. Mutta Bilquis Sheikh lähti laskelmoimatta uudelle tuntemattomalle tielle Raamattu ja saamansa ihmeellinen näky oppaanaan."

2,50 e. SHEIKH, BILQUIS: USKALSIN KUTSUA HÄNTÄ ISÄKSI. Päivä 1988. 3p. 205. N. K3, ell. Englanninkielinen alkuteos 1978, ensimmäinen suomenkielinen painos 1979, toinen 1981.

3,30 e. VELI HENRY: MUSLIMIT JA EVANKELIUMI. Islamista Golgatalle. Päivä 1979. 145. N. K3. Veli Henryn kolmas kirja muslimimaailman haasteista, sisältää kristinuskon ja islamin eroavaisuuksien käsittelyä, uskoontulleiden muslimien kertomuksia ja neuvoja islaminuskoisten kohtaamiseen.

3,30 e. VELI HENRY: SOIHDUNKANTAJIA. Muslimilähetystyön uranuurtajia. Ari 1977. 181 + liitesivut. N. K3. 180-181, liitesivut

kts. myös vieraat uskonnot ja rajatieto