Yhteystiedot

Yhteydenotot, tilaukset ja tiedustelut

armas.hepovirta@
gmail.com

Huom. Nämä kotisivut on keskeneräiset.

Suuri osa kirjailijaesittelyistä ja myyntilistoista odottaa päivittämistä ja siirtämistä sivustolle.

Lisää kuvitusta tulossa.

Myöhemmässä vaiheessa myös puhelinkorteille oma palsta?

Kehittämisehdotuksia otetaan vastaan.
Kiitos.

Sivut avattu
Aleksis Kiven päivänä
10. 10. 2013. Suljettu täydentämistä varten, uudelleen avattu huhtikuussa 2014.

Sisältölaatikko

Teksti tai HTML-koodi

Eeli Jokinen (1888 - 1963)

4 e. ISRAELIN IHMEITÄ NÄKEMÄSSÄ. Matkakuvauksia sanoin ja kuvin nykyhetkenä täyttyvien ennustusten Luvatusta maasta. Uusi kirja 1954. 128. Kuv. S. Omi. K3. Esilehdellä Eeli Jokisen signeeraus.

6 e. ÄITINI TESTAMENTTI. Katkelmia rukoilevan äitini elämästä. Päivä 1937. 179. Kuv. S. Omi. K3, ell. Kirjan lopussa neljä sivua kuvia sekä William Jokisen runo Äiti. Esilehdellä omistuskirjoitus: Päätoimittaja Poutaselle suosiollisesti arvosteltavaksi sydämellisin terveisin Eeli Jokinen. s. 7, 8-9

5 e. ÄITINI TESTAMENTTI. Katkelmia rukoilevan äitini elämästä. Päivä 1937. 2p. 179. Kuv. S. K3.

William Jokinen (1889 - 1958)

1 e. VIERAALLA MAALLA. Veljekset Jokinen 1919. 48. N. K2, kannet kuluneet.

5 e. HÄDÄSSÄ. Wsoy 1939. 142. N. Omi. K2, kansissa kulumaa, takakannen sisäaukeamalla kirjoitusta, muuten hyvä kunto ja melko siisti. Jokinen käsittelee ristiriitoja ja kriisejä, kiusauksia ja uskon koettelemuksia rehellisesti; täysipainoista ja ajankohtaista tekstiä kilvoittelevalle kristitylle. Osa kirjan opetuksesta oli aikanaan varsin edistyksellistä, mm. Jokisen ennakkoluuloton ja rehellinen suhtautumistapa inhimillisen rakkaus- ja seksielämän kiusauksiin. Esilehdellä Jokisen omistuskirjoitus: Hiljalle sotajouluna uskossa ja toivossa ystävyydellä William 18. XII. 39.

4 e. MITÄ TÄMÄN JÄLKEEN? Ajatuksia vainajiemme elämästä. Uusi kirja 1946. 2p. 161. S. Kp. K3, erittäin siisti. ”Tämä kirja, joka nyt uutena painoksena lähtee matkalle, on herättänyt suurta huomiota eri piireissä...”

1,20 e. NÄKY. Karisto 1959. 5p. 89 + [2]. N. K2, kannet olleet irti, liimattu, sivut siistit. Aikanaan kiistaa herättänyt teos: Mikä henki William Jokiselle näyn antoi?

2,50 e. NÄKY. Karisto 1959. 5p. 89 + [2]. S. K3. ”...haltioitumista, joka tuo mieleen marttyyrit ja mystikot... Kirja ei edusta spiritismiä, josta se päinvastoin varoittaa. Vakavalla kielellään se julistaa, että perille pääsevät vain ne, jotka ovat seuranneet Kristus-Kuningasta.”

5,50 e. NÄKY. IKUISET RANNAT. 6p. + 2p. Karisto 1979. 136. S. Kp. K3, erittäin siisti. "NÄKY on pieni kirja, mutta samalla hyvin voimakas näky. IKUISET RANNAT puolestaan ennakoi Jokisen poismenoa, jonka hän jo hyvin varhoin vaistosi. Se on hänen viimeisten kirjoitustensa kokoelma, missä ikuiset rannat siintävät jo kutsuvina."

4 e. SIUNAUSTEN VIRRASSA. Lohdun ja rohkaisun sanoja Jumalan siunausta etsiville. Wsoy 1931. 135. S. K3. 46-47, 48-49,
88-89, 90-91, 92-93, 104-105, 106-107.

Muistelmat

3,50 e. VELJEKSET MAAILMALLA. Lapsuuden ja nuoruuden muistoja vuosisadan vaihteen kummaltakin puolen. Karisto 1954. 243. Kuv. S. K3, erittäin siisti.

3 e. VELJEKSET MAAILMALLA. Lapsuuden ja nuoruuden muistoja vuosisadan vaihteen kummaltakin puolen. Karisto 1954. 243. Kuv. S. K3. William Jokinen syntyi ja vietti lapsuutensa etelä-pohjanmaalla. Muistelmiensa ensimmäisessä osassa hän kertoo lapsuutensa ja nuoruutensa muistoja. William Jokisen hengellinen herääminen ja syttyminen tapahtui varhain. Alusta asti hän tahtoi elää kokosydämisesti Jumalalle, mutta jalat maan pinnalla: vaikeudet ja ristiriidat oli kohdattava rehellisesti, uskonnollisuuteen pakenematta. Jokisen kerronta on rehellistä ja avointa, hän koskettelee muistelmissaan kipeitäkin asioita.

1 e. MYRSKYISET VUOTEMME. Karisto 1956. 270. Kuv. N. K2. Muistelmien kolmas osa käsittää 1910-1940 -luvut. William ja Eeli harrastivat yhteyttä yli rajojen ollen mukana useissa herätyksissä kotimaassa ja ulkomailla. Muistelmateos on samalla läpileikkaus 1900-luvun alkupuolen suomalaiseen vapaaseen herätyskristillisyyteen.

William Jokisen runot

5 e. JUMALAN PUUTARHASSA. Runoja ja mietelmiä. Wsoy 1936. 86. S. K3, erittäin siisti. William Jokisen runoja, proosarunoja ja aforismeja.

William Jokisen (1889-1958) tuotanto:

Onko ijankaikkinen helvetti olemassa? (1912). Kuninkaan saapuessa (1914). Tuhatvuotinen valtakunta ja viimeiset taistelut (1915). Suomen nuoriso Kristukselle (1915). Vieraalla maalla (1919). Mikä valtakunta lopullisesti voittaa näissä kansojen kamppailuissa (1920). Maailma katastrofin edessä (1923). Ikuinen aamu (1923). Kun muistot heräävät (1926). Kristus maailman yössä (1927). Koko kaupunki joutui sekasortoon... (romaani, 1929). Hyljättyjen Jumala - kirjanen kiusatuille ja kärsiville ijäisyysmatkaajille (1929). Siunausten virrassa (1931). Vieraalla maalla (1932). Matkanäkyjä (1932). Lopun merkit puhuvat (1933). Suuren herätyksen päivä - sanoja herätyksestä ja hengenvuodatuksesta (1935). Evankeliumia kiusatuille 1. (1936). Jumalan puutarhassa (1936). Palava elämä - ajatuksia mestarin edessä (1937). Elämän päivät (syntymäpäiväkirja: Raamatun lauseita ja runoja jokaiselle vuoden päivälle, koonnut William Jokinen, 1938). Hädässä (1939). Tervehdys (1940). Palava maailma - tulevat tapahtumat ennustusten valossa (1943). Mestari ja vaeltaja (1943). Heittäkää minut mereen! (1944). Mitä tämän jälkeen? (1945). Laulujen Raamattu (toimittanut William Jokinen, 1949). Riisuttu ihminen (1951). Myrskyn jälkeen (1951). Näky (1952). Syysvaunut - mietteitä ja vähän satiirin suolaa (1953). Veljekset maailmalla (muistelmien ensimmäinen osa, 1954). Veljekset taistelun helteessä (muistelmien toinen osa, 1955). Myrskyiset vuotemme (muistelmien kolmas osa, 1956). Kuuntelen (1958). Ikuiset rannat (1959). Sodoman pappi ("tunnustusromaani", 1960).

Eeli Jokinen (1888-1963):

Neuvoja vastakääntyneille (1912; toinen painos 1913 nimellä Katso Jeesukseen, neljäs painos 1917; suositun kirjasen 14. painos 1979). Nuorille! (1915). Etsikkoaika nuorisolle (1915). Laajempaa kannatusta "Kristilliselle liikemiestoiminnalle" (1916). Armahtajan edessä (1927). Kilvoituksen tiellä (1928). Etsikkoaika (1929). Särkyneille sydämille (1930). Toivon porteilla (1932). Hääkutsu (1933). Kohtalokkaita tapauksia sanoin ja kuvin (1934). Äitini testamentti (1937, kirjan toinen painos ilmestyi samana vuonna; 3. - 5. painos Kuvan ja sanan kustantamana 1945-46 nimellä Äidin testamentti; 6. - 8. painos Gummerus 1949-64). Israelin ihmeitä näkemässä - matkakuvauksia sanoin ja kuvin nykyhetkenä täyttyvien ennustusten Luvatussa maassa (1954). Mestarin käskystä (Keski-Suomen maakuntalähetyksen 50-vuotisjuhlajulkaisu, toimittanut Eeli Jokinen, 1959).

Eeli ja William Jokinen:

Lauluja herätyskokouksille (toimittaneet veljekset Jokinen, 1912). Herätyslauluja (toimittaneet veljekset Jokinen, 1916). Uusia herätyslauluja 1 - 2 (toimittaneet veljekset Jokinen, 1919-20). Telttalauluja (toimittaneet veljekset Jokinen, 1932).

Anna-Liisa Jokisen kirjoittama Eelin ja Williamin elämäkerta TAIVAAN TÄHDEN - JOKISEN VELJESTEN MATKASSA ilmestyi 1996.

Venäjän vallankumouksen aikana, jolloin tämä kansa itki - niin-
kuin se nytkin itkee - ja toivoi pelastusta, koska kaikki näytti
sortuvan, toivottiin Kerenskistä pelastajaa. Mutta tämä mies ei
voinut pelastaa Venäjää sekasorrosta.
  Tämän jälkeen nousivat Trotski ja Lenin, ja miljoonat panivat
toivonsa taas heihin. Lenin koetti tehdä Venäjästä ihannevalta-
kunnan ja Trotski muodostaa sille armeijan, jonka avulla koko
porvarillinen maailma voitaisiin pyyhkäistä pois. Molemmat mie-
het ovat kuitenkin joutuneet poistumaan näyttämöltä, toinen
ajan rajan toiselle puolen, toinen maanpakolaisuuteen. Nämä
nimet eivät tuoneet Venäjälle pelastusta.
  Maailmansodan puhjetessa luotti Saksa rauta-armeijaansa.
Se oli keisarin ja kansan turva. Ylpeästi lausui keisari Wilhelm:
"Saksa on vetänyt kunnialla miekan tupesta ja Saksa on sen
kunnialla jälleen tuppeen pistävä. Saksa on saneleva rauhan eh-
dot Euroopan ruumiskirstun ääressä." Mutta miten kävi? Saksa
riisuttiin aseista ja sen veriviholliset sanelivat sille pakolliset
rauhan ehdot. Sen keisari menetti valtakuntansa ja on nyt
maanpakolaisena vieraassa maassa. Näin petti Saksan kansan-
kin toivo.
  Samoin käy kaikille, jotka ylpeinä luottavat johtajiinsa, armei-
joihinsa ja ulkonaiseen mahtiinsa. Kaikki horjuu ja huojuu.
  Mutta on olemassa yksi nimi, joka ei horju. Joka siihen panee
toivonsa, ei koskaan pety. Tämä varma ja iäti järkkymätön ni-
mi on Jeesus Kristus.

Sairaudessa ja kuolemanvaivoissa jää näköpiiriimme ainoastaan
Jeesus-nimi. Olen ollut monien kuolevien luona ja monien sairas-
vuoteitten ääressä, jossa on puhuttu vain Jeesuksesta. Kaikki
muu on häipynyt ja kadonnut kuin varjo todellisuuden rinnalta.
  Muuan mies makasi miltei tiedotonna iäisyysporttien edessä.
Hänen omaisensa ja ystävänsä olivat hänen ympärillään kysellen
hänen tilaansa. Mutta kuoleva ei enää vastannut heille. He kyse-
livät, tuntisiko hän heistä ketään, mutta ei kuulunut vastausta.
Vihdoin sanoi joku: "Kysykää tunteeko hän Jeesusta?" Silloin
kuolevan katse kirkastui, ja hän kuiskasi hiljaa: "Jeesus".

Kun katselen Sinua, tappuroilla kruunattu ja kirkastettu Jeesus,
en enää kaipaa muuta. En pyydä edes armolahjojasi, en autuu-
den tunteita, en riemua enkä iloa, vaan Sinua yksin, Sinua, joka
olet rakastanut minua kuolemaan asti, Sinua, --- !

Kun Jeesus elää, takaa Hän meillekin elämän. Meidän ei tarvitse
lähestyä kuollutta, vaan elävää, kirkastettua Jeesusta, joka aina
elää meidän hyväksemme. Eikä Hän elä vain luoksepääsemättö-
missä korkeuksissa, vaan omissaan. "Minä heissä ja he minussa."
Mikä siunattu totuus! Emme milloinkaan yksin, emme milloinkaan
orpoina!

(Siunausten virrassa, 1931, sivuilta 46-47, 50, 51, 67)

Sinä pelkäät hengenkastetta sen tähden, että monet niistä, jotka sanovat sen saaneensa, ovat epäraittiita. On olemassa myöskin väärää rahaa, mutta sinä et hylkää rahaa sen tähden, vaan käytät sitä niin kuin muutkin, koska enemmän on oikeaa rahaa.

*

Moni pelkää ainoastaan synnin seurauksia, mutta ei itse syntiä.

*

Kun rukoilet Pyhän Hengen siunaavaa kastetta, saat synninhädän kasteen, sillä syntisi estävät sinulta Pyhän Hengen tuloa sydämeesi.

Jumalallinen siunaus ei ole sielullinen tunteiden nousu, vaan pysyvä elämän uudistus.

Kuuliaisuus ja siunaus kulkevat aina yhdessä. Tottele Herraa ja sinulla on Pyhän Hengen voimaa kylliksi.

*

Rakastavin sydän on naulittu ristinpuuhun. Jos siis etsit rakkautta, et voi löytää sitä, jos kuljet ristin ohitse.

Rakastaminen ei ole ainoastaan onnea ja riemua, vaan se on myöskin tuskan polttavaa huumaa.

*

Uskontoa opetetaan meille kouluissa, mutta uskoa opettaa ainoastaan Jumala.

*

Vaikka ikämme on kuin kämmenen leveys aikojen iäisessä meressä ja kuolema katkaisee juuri silloin elämämme, kun alamme jotakin käsittää, emme kuitenkaan etsi vakavammassa mielessä Jumalaa, joka yksin voi lahjoittaa meille iankaikkisen elämän. Näin hylkäämme tosionnemme.

Me käännämme selkämme Jumalalle heti, kun synti alkaa meitä miellyttää. Jotta kääntyisimme jälleen Jumalaan, täytyy Hänen antaa meille kärsimyksien tulta, joka ajaa meitä Jumalalta apua anomaan.

(Jumalan puutarhassa, 1936, sivuilta 70, 71, 74, 75, 78, 79)